zaterdag 25 mei 2013

filosoferen

Vrijdag filosofeerden we nog eens met Nadine. Vraag dit keer was :

GELOOF JE IN GOD?

Hier kunnen jullie een aantal uitspraken van de klas lezen : 

-Sommige mensen geloven dat god de wereld heeft geschapen. Maar hoe is god er dan gekomen?

-God was er eerst niet. De mensen waren er eerst niet. Toen de mensen er waren, hebben ze god bedacht in hun hoofd.

-Mensen hebben god bedacht om hen te helpen, als iets mis ging of moeilijk was

-Om hen te beschermen

-In de bijbel staan verhalen over wat god allemaal kan

-Ik ben een beetje verward : wat is er nu of wat is er niet?

-Ik denk dat hij vroeger heeft bestaan, maar ik denk niet dat alles wat in de bijbel staat waar is, dat is verwarrend

-Ik geloof in Jezus, maar niet in god. Ik geloof dat hij aan het kruis is vastgetimmerd.

-Ik geloof dat Jezus ooit bestaan heeft, maar in de verhalen van de bijbel zit fantasie, want sommige dingen zijn echt onmogelijk

-Veel verhalen in de bijbel zijn geschreven in die tijd, dus zijn ze misschien toch echt gebeurd?

-Ik denk dat god een illusie is, dat mensen hem verzonnen hebben om dingen tegen te kunnen vertellen en te denken dat het beter gaat. Dat ze zich dan beter kunnen voelen.

-Ik snap het niet zo goed, misschien is god iemand waar je door kan kijken of iemand die in de wolken zweeft, of iemand die in het midden van de aarde woont? Ik weet het niet …

-De wind kan je ook niet echt zien, maar je hoort hem wel en je voelt hem wel. Bij god is dat niet zo : je kan hem niet horen, zien of voelen. Dus kan dat geen persoon zijn.

-Misschien is de wind wel god?

-Wind is god niet, wind ontstaat door verschil in luchtdruk, wind kunnen we uitleggen

-Misschien bestaat god wel voor de mensen die geloven in hem en bestaat hij niet voor de mensen die niet in hem geloven. Dat is je eigen keuze.

-We zeggen “geloven in hem”, maar het kan toch ook een “haar” zijn?

-God is gewoon een “iets”, dat weet je niet

-Ik geloof ook niet in kabouters of dwergen, omdat ik ze nooit heb gezien. Dus geloof ik ook niet in god als mens.

-Als god goed is, waarom laat hij dan al die rampen gebeuren?

-De aarde gaat ook vergaan, dat laat god gebeuren. Dat is omdat wij al lang niet meer leven zoals hij het bedoeld had. Je mag bij hem gaan leven als je dood bent, dus je moet niet bang zijn.

-Er zijn veel mensen die een bijna-dood-ervaring hebben gehad. Die hebben een tunnel gezien met aan het einde iets dat hen kwam halen, daar hebben zij god van gemaakt.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten